ارتعاشات ماشینکاری و تاثیر آن ها روی قطعات

ارتعاشات ماشینکاری و تاثیر آن ها روی قطعات

بیشتر انواع ماشین های سنگین مورد استفاده در صنعت تولید، از جمله ماشین های تراشکاری و فرز، در حین کار ارتعاش ایجاد می کنند. این ارتعاشات ماشینکاری اغلب می تواند باعث سایش و پارگی زودرس شود. هنگامی که این ارتعاشات نادیده گرفته شود، دستگاه را فرسوده می کند و ممکن است باعث از کار افتادن آن در مدت کوتاهی شود.

ارتعاشات ماشینکاری چیست؟

ارتعاشات ماشینکاری که به آن چتر (chatter) نیز می گویند، ارتعاشات نیرومندی هستند که در تماس قطعه کار با ابزار برش ماشین رخ می دهند. هر دو دستگاه تراش و فرز دارای ابزار برش هستند. این قسمت دارای یک یا چند تیغه است که روی قطعه کار فشار می آورد. ارتعاشات ماشینکاری در ناحیه ای رخ می دهد که ابزار برش ماشین با قطعه کار تماس پیدا می کند.

نقایص سطحی قطعات

ارتعاشات ماشینکاری می تواند منجر به عیوب سطحی در قطعه کار شود. اگر ارتعاشات در طول عملیات ماشینکاری مانند تراشکاری، فرزکاری یا حفاری همچنان ادامه داشته باشد، قطعه کار ممکن است در سطح خود نقص ایجاد کند. این مشکلات معمولاً شامل برجستگی ها و خطوطی هستند که در سایر نواحی قطعه کار یافت نمی شوند. بلکه فقط در جایی یافت می شوند که قطعه کار در معرض ابزار برش قرار می گیرند. نقص های سطحی مرتبط با ارتعاشات ماشینکاری بسیار رایج هستند.

خرابی ماشین آلات

ارتعاشات بیش از حد می تواند باعث از کار افتادن پیش از موعد دستگاه شود. ماشین های تراش و فرز و همچنین انواع دیگر ماشین ها اغلب حاوی هزاران قطعه متحرک هستند. با گذشت زمان، ارتعاشات ممکن است باعث شل شدن، ترک خوردن یا تخریب برخی از این قطعات شود. در صورت عدم رسیدگی، ممکن است دستگاه در نتیجه این ارتعاشات از کار بیفتد.

چگونه ارتعاشات ماشینکاری به حداقل می رسد؟

شرکت های تولیدی از روش های مختلفی برای به حداقل رساندن ارتعاشات ماشینکاری استفاده می کنند که یکی از آنها اطمینان از ایمن بودن هر دو ابزار برش و قطعه کار است. اگر هر یک از این اجزا شل باشد، ممکن است باعث لرزش بیش از حد شود. انتخاب ابزار برش مناسب نیز می تواند به به حداقل رساندن ارتعاشات ماشین کاری کمک کند. برخی از ابزارهای برش ارتعاش بیشتری نسبت به سایرین تولید می کنند. اگر لرزش مشکل ساز باشد، می توان از ابزار برشی در اندازه، مواد و سطح مناسب استفاده کرد. در نهایت، ابزارهای سرکوب کننده ارتعاش نیز وجود دارد که بسیاری از ماشین ها از آنها پشتیبانی می کنند. با استفاده از این قطعات، شرکت های تولیدی می توانند میزان ارتعاشات تولید شده توسط ماشین های خود را کاهش دهند.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0